wtorek, 20 września 2011

Programowanie dla zielonych Cz. 3 „Hello World”

Uruchomienie.
W tej części uruchomimy nasz pierwszy projekt. Z pobranego ostatnio programu wybieramy ikonkę eclipse.exe. Zostaniemy poproszeni o wybranie lokalizacji workspace tzn. miejsca gdzie będą przechowywane nasze aplikacje. Wybór jest dowolny, jak komu wygodnie. Po dokonaniu wyboru zostanie otwarty Eclipse. 

Pierwszy projekt.
Z menu na górze po lewej wybieramy: File -> New -> Project... -> Java Project. Otwarte zostanie okno, w którym wpisujemy nazwę projektu (Project name) np. HelloWorld i klikamy Finish. Właśnie stworzyliśmy pierwszy projekt, który jeszcze nic nie robi. W menadżerze po lewej została dodana nowa ikonka z nazwą naszego projektu. Po jej rozwinięciu widzimy pusty jeszcze folder src, gdzie będą składowane nasze zasoby, oraz plik z bibliotekami. Na razie wystarczą te, które zostały załadowane automatycznie.

Obiektowość.
Na czym polega programowanie obiektowe? W świecie obiektowym wyróżniamy dwie zasadnicze części: klasy i obiekty. Jak pisałem wcześniej obiektem jest wszystko. Człowiek patrząc na samochód bierze go, jako całość, jako jeden obiekt, który może wykonywać różne funkcje i składa się z różnych części, które też są obiektami: koła, silnik itd. Klasa natomiast jest to opis obiektu, jakby jego specyfikacja techniczna, w której jest opisane, z czego co się składa i co może robić. Aby stworzyć obiekt potrzebujemy klasy, żeby go opisać.

Pierwsza klasa.
Aby dodać klasę do naszego projektu klikamy prawym przyciskiem myszy na ikonę projektu w menadżerze, wybieramy New -> Class. W miejscu Name wpisujemy nazwę klasy np. PierwszaKlasa, poniżej zaznaczamy „public static void main(String[] args) „, dzięki czemu zostanie wygenerowana automatycznie pierwsza metoda i klikamy Finish. Metoda, która się pojawiła, czyli „main” jest to punkt startowy programu i wystarczy żeby była tylko jedna w całym projekcie.

Hello World
Stworzyliśmy pierwszy projekt, mamy w nim stworzona pierwszą klasę, czas sprawić, aby coś się działo. Tradycyjnie, jak to jest w każdej książce wypiszemy napis Hello World. W tym celu wystarczy dodać jedną linijkę kodu: „System.out.println("Hello World");” O co dokładnie w tej linijce chodzi nie ma sensu wspominać, ważne jest to, że wszystko, co znajduje się między apostrofami zostanie wypisane i tylko tyle trzeba zapamiętać, bo z tej składni korzysta się baaardzo często. Nasza klasa po dodaniu owej linii wygląda następująco:
public class PierwszaKlasa {
       public static void main(String[] args) {
              System.out.println("Hello World");
       }
}
Odpalamy.
Aby uruchomić program klikamy prawym przyciskiem myszy na ikonkę projektu w menadżerze -> Run As -> Java Application
W konsoli na dole zostanie wyświetlony napis.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz