Zmienne
Zanim przejdziemy do omówienia podstawowych operacji musimy omówić zmienne. Zmienne są to liczby, znaki, napisy itd., które się zmieniają w trakcie wykonywania programu. Proste. Aby zadeklarować, czyli utworzyć taką zmienną musimy podać jej typ (czyli właśnie czy to będzie liczba, czy np. napis) oraz jej nazwę, którą będziemy się posługiwać.
int calkowita; // liczba całkowita bez podanej wartości calkowita = 8; // deklaracja naszej liczby char znak = 'p'; // znak String napis = "xxxxx"; // napis
Powyżej widać przykładową deklaracje trzech zmiennych. Aby wypisać taką zmienną na konsoli posłużymy się znaną już komendą:
System.out.println("liczba: " + calkowita + " a teraz string: " + napis);
Zmienna pomiędzy plusami zostanie wstawiona w tekst. Klasa po zmianach wygląda teraz tak:
public class PierwszaKlasa { public static void main(String[] args) { int calkowita; // liczba całkowita bez podanej wartości calkowita = 8; // deklaracja naszej liczby char znak = 'p'; // znak String napis = "xxxxx"; // napis System.out.println("liczba: " + calkowita + " a teraz string: " + napis); } }
A wynikiem jest:
liczba: 8 a teraz string: xxxxx
Pętla „while”
Pętla „while” czyli „dopóki” będzie się wykonywała dopóki warunek w niej zawarty jest prawdziwy. Ogólnie wygląda to tak:
while(warunek){
ciało pętli
}
Podam prosty przykład:
while(calkowita > 0){ System.out.println("while: " + calkowita + " a teraz string: " + napis); calkowita = calkowita - 1; }
Zwróci wynik:
while: 8 a teraz string: xxxxx
while: 7 a teraz string: xxxxx
while: 6 a teraz string: xxxxx
while: 5 a teraz string: xxxxx
while: 4 a teraz string: xxxxx
while: 3 a teraz string: xxxxx
while: 2 a teraz string: xxxxx
while: 1 a teraz string: xxxxx
Pętla „for”
Pętla, która będzie się wykonywała dla (for) jakiegoś warunku. Pętla jest bardzo podobna do „while”, tylko dodatkowo można przy jej tworzeniu zadeklarować wartość i automatycznie dokonywać jej zmiany. Podstawowa pętla „for” ma wygląd:
for(wartość początkowa; warunek; operacja){
ciało pętli
}
Przykład:
for(int liczba = 0; liczba < 10; liczba=liczba+1){ System.out.println("for: " + liczba + " a teraz string: " + napis); }
Wynik operacji:
for: 0 a teraz string: xxxxx
for: 1 a teraz string: xxxxx
for: 2 a teraz string: xxxxx
for: 3 a teraz string: xxxxx
for: 4 a teraz string: xxxxx
for: 5 a teraz string: xxxxx
for: 6 a teraz string: xxxxx
for: 7 a teraz string: xxxxx
for: 8 a teraz string: xxxxx
for: 9 a teraz string: xxxxx
Po wszystkich zmianach nasza klasa wygląda tak:
public class PierwszaKlasa { public static void main(String[] args) { int calkowita; // liczba całkowita bez podanej wartości calkowita = 8; // deklaracja naszej liczby char znak = 'p'; // znak String napis = "xxxxx"; // napis System.out.println("liczba: " + calkowita + " a teraz string: " + napis); while(calkowita > 0){ System.out.println("while: " + calkowita + " a teraz string: " + napis); calkowita = calkowita - 1; } for(int liczba = 0; liczba < 10; liczba=liczba+1){ System.out.println("for: " + liczba + " a teraz string: " + napis); } } }
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz